Mistrovství České republiky v Cestářském rodeu se letos uskutečnilo v Ostrovačicích a vůbec poprvé, po jedenácti letech, se konalo na území Jihomoravského kraje. Organizátorem všech ročníků, je od počátku Česká silniční společnost a v aktuálním roce vždy příslušná krajská správa, tentokrát to byla Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK).
„Pozvánku k účasti dostaly všechny krajské správy a také další účastníci z řad ostatních správců komunikací. Nakonec se na startovní čáře sešlo 25 zástupců, jak my říkáme – cestářů a nechyběli ani dva řidiči za Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl ředitel SÚS JMK Roman Hanák.
Cílem této akce je zejména popularizovat práci silničářů při zimní údržbě silnic. Soutěž tak prověří zručnost řidičů s nákladním automobilem se zimní nástavbou a předsazenou sněhovou radlicí.
„Vždy je připravená předem jasná trasa, soutěž je dvoukolová, měří se čas a načítají se trestné body (vteřiny) za jednotlivé překážky. Rozhoduje součet z obou kol. Z hlediska organizace - hlavního rozhodčího jmenuje Česká silniční společnost a za každého závodníka je pak vysílací organizací jmenován jeden traťový komisař,“ doplnil místopředseda České silniční společnosti a zároveň vedoucí znojemské oblasti SÚS JMK Zdeněk Komůrka.
Vítězem letošního ročníku se stal František Řepík, reprezentující Plzeňský kraj, který svou pozici zkušeného cestáře obhájil již potřetí. „Z našich cestářů se na bednu dostal Pavel Bursa, obsadil skvělou třetí pozici. Další, reprezentující barvy SÚS JMK byl Karel Konečný, který skončil čtvrtý. Pro mě absolutně skvělá zpráva je, že nejlepší tři soutěžící budou mít právo reprezentovat Českou republiku na rodeu zemí V4 v roce 2025 a náš zástupce bude u toho! Děkuji všem za skvělou organizaci, a budu se těšit na příští ročník,“ uzavřel ředitel SÚS JMK Roman Hanák.
Soutěž se do Evropy rozšířila ze Severní Ameriky, od roku 2005 se pořádá na Slovensku, v České republice tuto akci poprvé uspořádala SÚS JMK v roce 2007 jako krajskou soutěž a postupně se rozšiřuje do stále více krajů. Každoročně se pořádá Cestářské rodeo zemí V4, kam postupují první tři z Mistrovství ČR, v roce 2022 premiérově proběhlo Mistrovství Evropy. www.silnicnispolecnost.cz www.cestarskerodeo.cz
Pravidla soutěže:
všeobecná:
- pravidla jsou závazná pro všechny soutěžící přihlášené do soutěže,
- soutěž je složena ze dvou samostatných kol,
- pořadí soutěžících pro první kolo se vylosuje před soutěží,
- konečný čas soutěžního kola je součtem času a trestných sekund,
- výsledné pořadí je sestaveno na základě součtu konečných časů z obou kol,
- případné připomínky k udělení trestných vteřin je soutěžící povinen podat ihned po ukončení soutěžní jízdy u hlavního traťového komisaře, v průběhu soutěžní jízdy není dovoleno vystupovat z vozidla (řešení trestných vteřin),
- soutěžící absolvují soutěžní jízdy ve svém pracovním oděvu,
- na trati se vždy pohybuje pouze jedno vozidlo, pro případ poruchy je připraveno náhradní identické vozidlo, vč. stejné radlice
- každý soutěžící má právo si soutěžní trať před závodem projet max. 2 x den před závodem a 1 x v den závodu,
- pořadatel zajistí pro soutěž elektronickou časomíru a dostatečný počet traťových komisařů (1-2 na každou překážku + startér + obsluha časomíry),
- hlavního rozhodčího jmenuje ČSS,
- každá organizace, která nominuje závodníka, současně nominuje 1 traťového komisaře,
- traťoví komisaři budou vybaveni ukazateli trestných vteřin dle jednotlivých překážek a jsou povinni ihned po projetí překážky ukázat příslušnou hodnotu viditelně směrem k hlavnímu rozhodčímu, který tuto hodnotu zaznačí do protokolu,
jízda:
- soutěžící se připraví s vozidlem na startovní čáře a potvrdí rozhodčímu, že je připraven k jízdě, motor auta běží na volnoběh,
- mávnutím praporkem rozhodčí odstartuje jízdu,
- čas se začíná měřit protnutím fotobuňky za startovní čárou,
- čas se přestává měřit protnutím fotobuňky na cílové čáře