Vzhledem k velkému mediálnímu zájmu, spekulacím a mnoha nepravdám, která uvádějí některá média, popisujeme vývoj kolem zadávacího řízení na investiční akci s názvem “III/37917 Lelekovice, most 37917-1“.
Popis stavby:
Předmětem zakázky je oprava mostu ev.č. 37917-1 (Most přes trať ČD Brno - Tišnov před Lelekovicemi) na silnici III/37917, který přemosťuje dvoukolejnou elektrifikovanou železniční trať Brno – Tišnov s průjezdným profilem VMP 2,50.
Nosná konstrukce a spodní stavba stávajícího mostu budou kompletně odstraněny. Původní založení na pilotách zůstane zachováno. Nová nosná konstrukce bude tvořena ocelovými nosníky tvaru I, které budou s betonovou deskou spřaženy spřahovacími trny. Parametry mostního objektu budou umožňovat obousměrný provoz vozidel a pojezd těžkých vozidel. Most je navržen tak, aby došlo ke zvětšení mostního otvoru s průjezdným profilem VMP 3,0. Pod levou římsou bude na mostě vedena definitivní přeložka STL - SO 500. Na pravé křídlo u opěry 2 bude navazovat nová opěrná gabionová zeď. Součástí objektu mostu je i vybudování provizorní lávky pro pěší. Na lávce bude vedena provizorní přeložka STL SO 500.1.
Součástí stavby je i úprava silnice III/37917, chodníků, opěrných stěn a doprovodných ploch. Komunikace je zařazena do funkční skupiny C jako dvoupruhová směrově nerozdělená komunikace MO2 7.5/50. Součástí stavby je rovněž přeložka veřejného osvětlení v SO 431.
Součástí zakázky jsou i veškeré náklady spojené s pracemi, výlukou, pomalou jízdou, náhradní autobusovou dopravou, případně s jinými náklady na dráze po dobu výstavby.
Rizika stavby:
Místo realizace stavby je velmi stísněné a koleje jsou v bezprostřední blízkosti opěr mostu. V daném úseku za normálního provozu projíždí cca 130 vlaků denně, traťová rychlost v tomto úseku je až 120 km/h. K výstavbě a bezpečnosti jak už stavebníků, tak účastníků železniční přepravy počítá zadavatel s omezením provozu na dráze ( výluka na trati, pomalé jízdy, vypnutí trakčního vedení atd.).
Časová osa celého řízení:
- Únor 2024 - SÚS JMK vyhlašuje VŘ na tuto akci s předpokládanou cenou 130 790 000 Kč bez DPH, kde nejvyšší částky jsou nutné pro platby za omezení provozu na dráze a náhradní autobusovou dopravu.
- Podání nabídek proběhlo 29. 04. 2024.
- Dne 30. 04. 2024 a následně opakovaně dne 10. 05. 2024 zasílá SÚS JMK výzvy jednomu z účastníků o zdůvodnění identifikované mimořádně nízké nabídkové ceny (SÚS JMK zpochybňuje konkrétní částku u SO 651 traťové výluky: Předpokládaná hodnota stavebního objektu bez náhradní autobusové dopravy je dle zadávacích podmínek 65 192549,19 Kč bez DPH, nabídka účastníka na stejné práce je bez náhradní autobusové dopravy 397 498,33 Kč bez DPH). Účastník počítá ve své nabídce s omezením na dráze pro celou stavbu v počtu jednotek hodin, odhadem asi jeden den!
- Dne 06. 05. 2024, na druhou výzvu dne 15. 05. 2024 byla SÚS JMK doručena účastníkem pouhá tvrzení, která nebyla hodnověrně doložena doklady, popř. objektivně ověřitelnými fakty, účastník nepočítá s množstvím výluk, které navrhuje projekt, dokonce je u SO 651 kalkuluje cca na desetinu předpokládané hodnoty. Navíc do médií tvrdí, že zvládne stavbu realizovat o několik měsíců dříve, což z jeho nabídky není nikterak patrné a není o tomto v dokumentu žádná zmínka.
- Dne 31. 2024 SÚS JMK vyloučila účastníka z důvodu, že ačkoliv dvakrát vyzval účastníka k vysvětlení mimořádné nízké nabídkové ceny, účastník pouze obecně konstatoval, že má zkušenosti se stavbou mostů nad drahou, technologii demolice a výstavby stanoví až při rozpracování technologického postupu prací, svou nabídku dodrží a splní i zákonné povinnosti dle §113 odst. 4 ZZVZ. S ohledem na věcný charakter veřejné zakázky, související bezpečnostní rizika a na další skutečnosti považoval zadavatel účastníkovo zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny za nedostatečné.
- Následně se celá zakázka stává terčem mediálního zájmu, SÚS JMK se vzhledem k tomu, že zadávací řízení stále probíhá a zadavatel je povinen k mlčenlivosti o některých skutečnostech, zdržuje komentářů, nicméně v některých médiích se objevují zavádějící informace a polopravdy.
- Dne 11. 07. 2024 se vyloučený účastník obrací na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen ÚOHS).
- Dne 05.09. 2024 ÚOHS vydává rozhodnutí: ÚHOS některým argumentům dodavatele vyhověl a zrušil vyloučení účastníka. ÚOHS ve svém rozhodnutí ale neřešil věcnou podstatu, zda se jednalo či nejednalo o mimořádně nízkou cenu, rozhodnutí zrušil z procesních důvodů. Citace z dokumentu: „Úřad dále dodává, že závěry tohoto rozhodnutí nikterak nevylučují, že zadavatel opětovně posoudí nabídkovou cenu navrhovatele jako mimořádně nízkou, ba dokonce (na základě
objasnění č. 1 a 2 či případně dalšího objasnění nabídky) za neodůvodněně mimořádně nízkou, nicméně zadavatel tento svůj závěr, pakliže má vést k vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení, musí být schopen v rozhodnutí o vyloučení odůvodnit transparentním a přezkoumatelným způsobem.“
- Dne 04. 10. 2024 ruší SÚS JMK zadávací řízení, a to ne z toho důvodu, že by to nařídil ÚHOS, ale z toho důvodu, že došlo ve výše uvedeném průběhu času ke změnám podmínek výluk, které souvisí s opravami koridoru. Veškeré připravované práce byly totiž pečlivě připravovány se Správou železnic (SŽ) a datum zahájení této stavby bylo plánováno na polovinu roku 2024. Tím pádem se dle zadavatele podstatné zadávací podmínky změnily, a to s ohledem i na postup práce SŽ na koridoru, kde bude navíc nutná také úprava části stavby SÚS JMK technického provedení přeložek (drážního kabelu a trakčního vedení).
- Průběžně probíhá mediální masáž této stavby.
- Dne 18. 10. 2024 - Účastník s nejnižší nabídkovou cenou zrušení zadávacího řízení napadl námitkou.
- Ačkoliv se zadavatel neztotožnil s řadou tvrzení obsažených v námitkách, po důkladném zvážení celého obsahu námitek a rozboru příslušné rozhodovací praxe ÚOHS, která není k dané věci až tak přiléhavá a není jí mnoho, zvážil možná rizika a rozhodl se, že námitkám vyhoví.
- Nyní tedy zadavatel připravuje další výzvu ke zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny, kterou zašle účastníkovi a poskytne mu dostatečný čas ke zpracování odpovědi.
Závěrem uvádíme na pravou míru:
Server Novinky.cz vydal 22. 11. 2024 manipulativní a zavádějící článek o výběru firem SÚS JMK. (Odkaz na článek zde: https://www.novinky.cz/clanek/domaci-ze-stavby-mostu-u-brna-je-fraska-rozhodnuti-o-zruseni-rozhodnuti-o-zruseni-zadavaciho-rizeni-40497376#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhpnative.box&dop_vert_ab=&dop_vert_id=&source=hp&seq_no=4&utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=nativeSbrowser)
Autor článku se zaštiťuje mapováním celé zakázky, popisuje veletoče kolem výběru firmy a zcela manipulativně přesvědčuje čtenáře o tom, že Správa a údržba silnic nechce vzít nejnižší předkládanou nabídkovou cenu a nepotvrdí tak vítěze soutěže. V obsahu se čitatel setká s názorem zástupce účastníka, citován je pan Mitrenga, k dispozici je v článku údajný dokument od ÚHOS, který mají Novinky.cz k dispozici. Jediné, co v samotném článku není a chybí, je vyjádření SÚS JMK, což považujeme z hlediska novinářské praxe minimálně za velmi neprofesionální a jednostranné. A to zejména z toho důvodu, že jsme na dotazy autora tohoto článku odpovídali dne 25.10.2024:
Dotaz novináře:
…obracím se na Vás s prosbou o vyjádření týkající se výběrového řízení na stavbu mostu u Lelekovic. Nejnižší cenu za zakázku nabídla firma Mitrenga, která byla SUS JMK vyřazena ze soutěže. Po zásahu ÚOHS, který rozhodnutí SUS JMK zrušil, se vaše organizace rozhodla celou soutěž zrušit. Zajímaly by mě důvody, které k tomu vedly - zejména proč nebylo možno pokračovat v soutěži, neboť zdržení způsobené přezkumem UOHS nebylo nijak dlouhé? Dále bych se zeptal, kdy hodláte vypsat novou soutěž a zda budou práce na novém mostě probíhat až ve chvíli, kdy bude dokončena oprava trati směrem na Kuřim, což by s sebou neslo další komplikace pro cestující?
Odpověď SÚS JMK:
Zadavatel (SÚS JMK) v nabídce, s nejnižší nabídkovou cenou, rozporuje nastavení délek a druhů výluk na dráze potřebných pro realizaci stavby, neboť dle našich zkušeností a odborného posouzení je návrh výluk v řádech hodin nedostačující.
Zadavatel má za to, že by mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti provozu na dráze a také pracovníků dodavatele, protože místo realizace stavby je velmi stísněné a koleje jsou v bezprostřední blízkosti opěr mostu. V daném úseku za normálního provozu projíždí cca 130 vlaků denně, traťová rychlost v tomto úseku je až 120 km/h.
Zadavatel zrušil zadávací řízení z důvodu změny podmínek výluk, které by dle něho mohly ovlivnit nabídky dodavatelů. Zadavatel více než rok připravoval se SŽ do zadávacích podmínek možnost využití jeho výluk na dráze v roce 2024. Dle našich informací mají další výluky, ale v menší míře, potřebné pro rekonstrukci železničního koridoru probíhat i v průběhu roku 2025. Dle veřejných dokumentů předpokládáme konec stavby rekonstrukce koridoru koncem roku 2026. Je ale otázka, zda jsou pro naši stavbu účelné. I v původním návrhu postupu prací rekonstrukce mostu v Lelekovicích jsme měli využít jen část výluk drah, tedy těch, které jsou pro naši stavbu využitelné. To, co bylo původně do VZ předjednané – od 9/2024-12/2024 byly výluky SŽ účelné a v koordinaci s výstavbou našeho mostu. Předpokládáme, že díky postupu práce SŽ na koridoru bude nutná také úprava technického provedení přeložek (drážního kabelu a trakčního vedení).
Vzhledem k tomu, že nevíme, kdy bude zakázka zadána, nedokážeme říci, nakolik a kdy naše stavba ovlivní provoz dotčené trati.
Edit:
Článek vyšel až téměř měsíc po předání našich odpovědí, bez toho, že by nás autor článku znovu kontaktoval a zajímal se o aktuální situaci kolem zadávacího řízení. Pokud má zadavatel od projektanta a dalších odborníků, kteří se na projekci podíleli, předpokládanou cenu stavebního objektu cca 65 miliónů korun a účastník kalkuluje za stejné práce sotva 400 tisíc, je logické, že se Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje domáhá od účastníka vysvětlení.